חדשות

שלושה מועמדים מובילים במירוץ לתפקיד מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי

הבחירות החשאיות של 194 המדינות החברות בארגון יתקיימו במאי; בין המועמדים: רופא שכיהן לשעבר כשר הבריאות של אתיופיה, רופא בריטי שניהל התמודדות עם התפרצות מחלות ורופאה פקיסטנית

מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נווה (צילום: אילוסטרציה)

שלושה מועמדים מרכזיים מסתמנים במירוץ לתפקיד מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO), שיסתיים בחודש הבא בבחירות של המדינות חברות הארגון. המועמד שינצח יחליף את ד"ר מרגרט צ'אן, שנבחרה ב-2006. לבחירת המנכ"ל יכולה להיות השפעה על בריאות מאות מיליוני בני אדם במדינות נחשלות, בהן הארגון מסייע לספק שירותי בריאות, וכן על ההתמודדות עם מגיפות חדשות.

הבחירה שתקיים במאי תהיה חשאית וישתתפו בה כל 194 המדינות החברות בארגון, להן קולות שווים ללא קשר לגודלן או לתרומתן לארגון. בעבר, בחירת מנכ"ל הארגון לוותה בטענות שמדובר ב"סחר סוסים" בין מדינות.

שלושה המועמדים הם: ד"ר טדרוס אדהנום גבריסוס (Tedros Adhanom Ghebreyesus) בן 52, מומחה למחלת המלריה, לשעבר שר הבריאות של אתיופיה. לפי הערכות, ד"ר גבריסוס נתמך על ידי 55 מדינות באפריקה ובאזורים מתפתחים נוספים; ד"ר דיויד נברו (Nabarro) הבריטי, שהוביל כמה פעילויות של האו"ם לטיפול בהתפרצויות מחלות; הקרדיולוגית ד"ר סניה נישטר (Sania Nishtar), בת 54 מפקיסטן , ששימשה זמן מה שרה בממשלת ארצה, מומחית להשמנת יתר.

הארגון מחזיק ב-150 משרדים מקומיים וב-6 אזוריים. תקציבו השנתי עומד על 2.2 מיליארד דולר. רק 30% מהתקציב מגיע מהאו"ם וכל היתר מתרומות. התורמים העיקריים הם ממשל ארה"ב, ממשלת בריטניה, קרן מלינדה וביל גייטס, ארגון רוטרי וממשלת נורבגיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  בחירות,  אפריקה,  מגיפות,  התפרצות
תגובות