חדשות

מסע "עדים בלבן" של הר"י השנה: ברלין בתקופת השואה

חברי ההסתדרות הרפואית ייצאו בחודש יולי למסע בן חמישה ימים בעקבות רפואה ורופאים בברלין בתקופת השואה

אנדרטת השואה בברלין, גרמניה. צילום: שאטרסטוק

גם הקיץ תקיים ההסתדרות הרפואית לחבריה מסע בעקבות רפואה ורופאים בשואה. זו השנה השישית שמתקיים מסע זה תחת הכותרת "עדים בלבן", שתכניתו גובשה בשיתוף רופאים והיסטוריונים שחקרו את הנושא ומטרתו להפגיש רופאים ורופאות ישראלים עם נקודות השפל המוסריות של מקצוע הרפואה: פשעי השואה לעומת מסירותם ללא לאות של הרופאים שפעלו בגטאות ובמחנות.

המסע הקיץ, בן חמישה ימים, יתקיים ב-11-7 ביולי והיעד הפעם מתמקד בברלין וסביבתה. בשנים קודמות היעד היה פולין.

במהלך הביקורים באתרים שנבחרו יתקיימו סמינרים על נושאים המאפשרים תובנות על העבר אך גם מציגים דילמות רפואיות עכשוויות. ייבחנו בהם מקורות הרוע ושורשיו ואת הקשריו למקצוע הרפואה. משתתפי הסיור יתחקו אחרי השתלשלות תפישת העולם המדעית, הרפואית והאתית שעמדה ביסוד פשעי המשטר הנאצי, שבתחילה פגעה בחולים פסיכיאטרים ובעלי המוגבלויות ובשיאה באה לידי ביטוי ב"פתרון הסופי" שהביא לשואת יהודי אירופה.

המרצים בסיור הם ד"ר מתי פוקס ופרופ' ישראל שטראוס. ד"ר פוקס הוא מרצה רדיולוג בכיר במרכז הרפואי הדסה ובחברת טלרדיולוגיה TRS, עמית מחקר במרכז לאתיקה רפואית של הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב. תחום המחקר שלו עוסק בפשעי מלחמה של רופאים נאצים. הוא גם מרצה אורח ומחנך סגל רפואי בנושא רפואה ושואה במסגרת בתי החולים בה"ד 10 ובתי הספר לרפואה בארץ ובארה"ב.

פרופ' שטראוס הוא מרצה מן המניין בפסיכיאטריה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, מנהל מערך הפסיכיאטריה ב"מעייני הישועה" ועורך ראשי של ה-Israel Journal Of Psychiatry. בנוסף הוא משמש כיו''ר ועדת האתיקה של איגוד הפסיכיאטריה וחבר לשכת האתיקה של הר''י. פרופ' שטראוס חוקר ומרצה בתחום על תפקידם של הפסיכיאטרים בתקופת השואה, על גורל חולי הנפש בעידן של גרמניה הנאצית ועל ההשלכות האתיות של כל אלה לרפואה של ימינו.

מדריך הקבוצה יהיה שמחה שטיין, חוקר היסטוריון ומחנך, מראשוני המדריכים בסיורים המודרכים בפולין. לשעבר מנכ"ל מוזיאון בית לוחמי הגטאות.

מייסדי והוגי רעיון המסע לרופאים הם פרופ' שאול מ. שאשא, פרופ' נחמן אש, ד"ר מרים עופר ופרופ' שפרה שוורץ.

פרופ' שאשא מהפקולטה לרפואה של הטכניון ניהל בעבר את בית החולים לגליל המערבי בנהריה, עסק בחקר התחלואה והרפואה בתקופת השואה והיה ממקימי המרכז לחקר הרפואה בתקופה השואה בפקולטה לרפואה בטכניון. הוא יוזם ומארגן "כנסי נהריה על הרפואה והשואה" ולאחרונה מתמקד בעיקר בחקר התחלואה המאוחרת בניצולים ובצאצאיהם.

פרופ' אש הוא ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות ופרופסור חבר במחלקה למנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל. כקצין הרפואה הראשי בצה"ל הוא הוביל משלחות של אנשי רפואה למסעות בפולין.

ד"ר עופר מרצה בתכנית ללימודי השואה במכללה האקדמית גליל המערבי, מתמחה בחקר הרפואה היהודית בשואה ובחקר חיי היומיום בגטאות תחת השלטון הנאצי. מחקרה על מערך הרפואה בגטו ורשה ראה אור כספר בהוצאת יד ושם והיא ניהלה את המכון ללימודי השואה ע"ש חדווה אייבשיץ.

פרופ' שוורץ היא היסטוריונית של הרפואה והבריאות במרכז לחינוך רפואי בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. היא חוקרת במכון גרטנר לאפידמיולוגיה ולחקר מדיניות הבריאות במרכז הרפואי שיבא ומשמשת כמשנה ליו"ר החברה העולמית להיסטוריה של הרפואה ISHM והחברה הישראלית להיסטוריה של הרפואה.

המסע לברלין מיועד לחברי הר"י ולבני/ות זוג. המחיר למשתתף/ת בחדר זוגי: 1,725 אירו ותוספת לאדם בחדר יחיד: 185 אירו.

לתכנית המסע השנה – ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  "עדים בלבן",  ברלין,  תקופת השואה,  הר"י,  היסטוריה של הרפואה,  חדשות
תגובות