חדשות

הר"י: עתרה לבית הדין לעבודה בנושא המענקים למתמחים בפריפריה

ההסתדרות הרפואית הגישה בקשת דחופה בסכסוך קיבוצי כנגד משרד האוצר ומשרד הבריאות בנושא אי תשלום המענקים לשנת 2018 לרופאים מתמחים שעברו לעבוד בפריפריה

רופאים מתמחים. אילוסטרציה

ההסתדרות הרפואית הגישה בשבוע שעבר בקשת צד דחופה בסכסוך קיבוצי כנגד משרד האוצר ומשרד הבריאות בנושא המענקים לשנת 2018 לרופאים מתמחים שעברו לעבוד בפריפריה לפני 1 בספטמבר.

הבקשה הוגשה לבית הדין לעבודה בתל אביב. הר"י מבקשת למעשה לאשר לה להכריז על סכסוך עבודה שמשמעותו יכולה להיות נקיטת צעדים ארגוניים עד כדי השבתת מערכת הבריאות אם הסוגיה הזאת לא תבוא על פתרונה בתקופה הקרובה.

בכתב הבקשה המחזיק 40 עמודים מלינה הר"י על החלטת האוצר כי רופאים מתמחים ומומחים שעברו  לפריפריה ו/או לרופאים במקצועות מצוקה שעברו אחרי 1 בספטמבר 2018 יקבלו את המענקים אבל לא אלה שהחלו בהתמחות אם עברו לפריפריה בתקופה שבין 1 בינואר 2018 ל-31 באוגוסט 2018. הר"י טוענת שיש אבסורד בהחלטה זאת: למשל, רופא לא יהיה זכאי למענק אם פתח פנקס התמחות ב-31 באוגוסט 2018 אבל יהיה זכאי אם פתח יום למחרת.

הר"י תובעת שהמענקים יינתנו "בגין השנה כולה ולא בגין ארבעה חודשים בלבד". כמו כן שהמענקים יחולקו באופן שוויוני, סביר, הוגן ולא שרירותית וכי אין  מדובר בשינוי קריטריונים שכבר נקבעו ויושמו קודם לכן על ידי משרד האוצר במסגרת ההסכם הקיבוצי משנת 2011. יש להקצות לשם כך תקציב הולם שייתן מענה לכל הרופאים העומדים בתנאי הזכאות למענקים.

עד כה, בכל המגעים שנעשו עם האוצר, הוא עמד בסירובו. החלטת האוצר, חוששת הר"י, עלולה לפגוע כלכלית במאות רופאים שחלקם אף עשויים לחזור לעבודה במרכז הארץ או לעבור להתמחות אחרת, מה שייצור מחסור אקוטי. בית הדין נתבקש לתת צו הצהרתי שהחלטת האוצר שלא להעמיד מענקים לתקופה שבין 1 בינואר 2018 ל-31 באוגוסט 2018 בלתי סבירה ומפלה ויש לבטלה.

תגובת משרד האוצר: "בהסכם מ-2011 הוחלט על הקצאת 670 מיליון שקל למענקים עד שנת 2020 אבל התנהלות הר"י הביאה לכך שהסכום נגמר בתוך ארבע שנים. מאז הוסיפה הממשלה מדי שנה ולפנים משורת הדין ומעבר להסכם עשרות מיליוני שקלים למענקים ובכל שנה נקבעים כללים שונים המשתנים משנה לשנה ואין להסתמך על כללי שנה מסוימת כדי ללמוד על הכללים לשנה אחרת".

נושאים קשורים:  מענקים למתמחים,  הר"י,  עתירה,  סכסוך עבודה,  חדשות
תגובות