מגזין

מדריך לרופאים: כיצד לדבר עם המהססים להתחסן

רופאים וחוקרים משיאים עצות ודרכי שכנוע שעשויות לגרום למי שעד כה לא התחסן, לתרום למאמץ לחסינות עדר

צילום: אילוסטרציה

סירובם של אנשים רבים להתחסן עלול לאיים על המאמצים להגיע לחסינות עדר ולעצור את מגיפת הקורונה ולכן יש חשיבות רבה למצוא דרכים לשפר את שיעורי קבלת החיסונים, בנוסף למאמצי פיתוח וייצור החיסונים והפצתם. בין הגורמים להיסוס בקבלת חיסונים נמצאים מידע שגוי, חוסר אמון בנתוני ניסויי החיסונים, חרדה מאי בטיחות החיסונים וחוסר אמון היסטורי במערכת הרפואית עקב טיפול שלילי בהווה או בעבר.

סקירה שבדקה את שיעור ההסכמה לקבלת חיסונים נגד קורונה ב-33 מדינות עד סוף שנת 2020 מצא ששיעור הקבלה הממוצע בישראל היה 78.1%, לעומת 97% באקוודור ו-91.3% בסין. שיעורי הסכמה נמוכים במיוחד נרשמו במזרח התיכון (23.6% בכווית ו-28.4% בירדן), ואילו באירופה ובארה"ב, שיעורי ההסכמה היו כ-50%. הנתונים בישראל נתמכו על ידי סקר שנערך על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, לפיו כרבע מהישראלים לא יסכימו לקבל את חיסון הקורונה.

עד כה חוסנו במנת החיסון הראשונה 5,399,050 ישראלים ותושבים בישראל, ומהם במנה השנייה 5,081,978. עם זאת, יותר מ-200 אלף בני 50 ומעלה לא התחסנו. השיעורים הנמוכים ביותר במתחסנים עדיין בקרב בני 19-10 - 22.2% במנה הראשונה ו-19.9% בשנייה.

מאמר מערכת שפורסם בכתב העת Science מצביע על ההבדלים בין אנשים המהססים לקבל את חיסון לעומת מתנגדי חיסונים. אנשים מהססים לקבל חיסונים מסיבות כמו אמון, שאננות ונוחות, הנבדלים בין מקומות שונים, זמנים וחיסונים שונים. כלומר, מישהו עלול להסס לקחת חיסון ספציפי אך מוכן להתחסן בחיסונים אחרים. זה עלול לקרות אם יש תחושה שהחיסון אינו בטוח או יעיל. תחושות אלו יכולות להתפתח משילוב של חששות, מידע מוטעה, תקשורת לקויה, או חוויות רפואית שליליות. מחקרים מראים כי גורמים כמו אמונות, ערכים, ידע, רגשות ותפיסות סיכון משפיעים על היסוס בחיסונים.

לעומתם, מתנגדי חיסון נוקטים בפעולה אקטיבית נגדם תוך שימוש באינטרנט כדי להפיץ מידע מוטעה עליהם. קבוצות נגד חיסונים נוטות לקדם שלושה מסרים מרכזיים: הקורונה לא ממש מסוכנת; תומכי חיסונים, כמו עובדי בריאות או פקידי בריאות הציבור, אינם מהימנים; החיסון כרוך בסיכונים בריאותיים שליליים או שהוא מסוכן. מסרים אלה מתווספים למסרים נגד חיסונים באופן כללי, כמו קיומן של תרופות חלופיות, החיסונים פוגעים בזכויות האזרח, פקפוק בבטיחות החיסונים ושמתן חיסונים הוא בגדר קנוניה נגד הציבור.

מי שמסרב לחיסונים אינו בהכרח מתנגד חיסונים, אם כי המהססים עשויים לצרוך תכנים מארגונים שמתנגדים לחיסונים כאשר הם מחפשים ראיות לאישוש או להפרכת חששותיהם. משום כך, המהססים חשופים למניפולציה על ידי מתנגדי החיסונים.

החוקרים טוענים כי מומחי בריאות צריכים לספק מידע על חיסונים בצורה אמפתית יותר ולהימנע מלתייג את המהססים כמתנגדי חיסונים. עליהם להכיר ולהתייחס למגוון הסיבות שעלולות לגרום לאנשים להסס להתחסן, מבלי לשפוט אותם ולתת להם הרגשה שמתייחסים ברצינות לחששות שלהם.

החוקרים הביאו דוגמה של התנהלות במהלך התפרצות חצבת בשנת 2019 בארה"ב, שבמהלכה אחיות חרדיות סייעו להורים בקהילה בקבלת החלטה להתחסן על ידי הקשבה לחששותיהם ומתן נתונים על החיסונים.

המחברים מוסיפים כי קולות מהימנים צריכים גם לסייע באישור בטיחותם של חיסונים כדי להחזיר את אמונם של אנשים בהתחסנות. זיהוי כל הגורמים והחששות האישיים והתרבותיים, התורמים להיסוס מקבלת חיסונים ,אינו משימה קלה, אך בלי שכולם - או כמעט כולם - יסכימו להתחסן, השגת חסינות העדר תהיה קשה ביותר, מציינים המחברים.

היידי לארסון, אנתרופולוגית בבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון ומומחית עולמית לחיסונים, אומרת שהשיחה בנוגע לחיסונים עשויה להיות רגשית, שכן היא מתמקדת בחרדות יותר מאשר בעובדות לעתים קרובות. היא סבורה כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מהססי חיסונים היא לדאוג שישוחחו עם אנשים שהם סומכים עליהם, בין אם זה רופא, בן משפחה, חבר או רב.

כיצד, אם כן, ניתן לגרום למהססים להתחסן? רופאים וחוקרים פרסמו באתר Stat עצות ודרכי שכנוע שעשויות לגרום למי שעד כה לא התחסן לתרום למאמץ לחסינות עדר:

1. ביחרו את הקרבות שלכם

יש אנשים שמתנגדים קטגורית לחיסונים, וסביר להניח שהם לא ישנו את דעתם. אבל יש גם המון אנשים שהם מהססי חיסונים שאולי רק רוצים מידע נוסף או ממתינים עד שיותר אנשים שהם מכירים יתחסנו לפני שיחליטו, וזו הקבוצה שכדאי למקד בה את מירב המאמצים. כמו שבבחירות, אסטרטגים פוליטיים ממליצים להתמקד ב"קולות המתנדנדים", כך כדאי לרופאים להתמקד במהססי החיסונים ולא במשוכנעים. בנוסף, שיחה עם מהססי חיסונים עשויה להפוך אותם לעמידים יותר להתנהגות הדורסנית של קבוצות מתנגדי החיסונים.

2. נהלו שיחה, אל תישאו הרצאה

אל תטיפו ואל תרצו למטופלים. אינכם יודעים בוודאות מה מניע אותם להתנגד לחיסונים וממה נובעים החששות שלהם. לכן, קודם כל הקשיבו להם. ייתכן שאתם חושבים שאנשים מאמינים בתיאוריות הקונספירציה החשוכות ביותר, אך לרבים יכולות להיות חששות שקל ופשוט ביותר לטפל בהן, כמו חשש שהחיסון גורם לחלות בקורונה, לתופעות לוואי, לבעיות פוריות וכו'. תנו לאנשים את התחושה שזה בסדר לשאול שאלות וזה לגיטימי לדאוג. ספקו להם מקום בטוח ומכבד לנהל את השיחה הזו.

3. דברו בגובה העיניים ובשפתם של המטופלים

אם המטופלים שלכם אינם דוברי עברית, מיצאו עבורם בן משפחה או מתורגמן שיתרגם לשפתם את המידע.

בנוסף, העובדות לכשעצמן לא תמיד משפיעות על מהססי חיסון ולפעמים הן מחמירות את המצב כיוון שאנשים מרגישים שלא מקשיבים לחששות שלהם. במקרים כאלה, המידע על טכנולוגיית mRNA, חלבוני ספייק או וקטורים נגיפיים לא ישכנע את המטופל. מה שעשוי לעבוד, לפחות עבור חלק מהאנשים, הוא פנייה לאלטרואיזם - שהחיסון יעזור להגן על המשפחה והקהילה של המטופל על ידי חסינות עדר. יש אנשים שיסכימו להתחסן אם יאמרו להם, "זה לא בשבילך, זה בשביל סבתא שלך", או "החיסון הוא גם בשביל האנשים שאת עובדת איתם".

5. דברו על בטיחות 

הזכירו לאנשים שהחיסונים נבדקו על עשרות אלפי אנשים ועל מגוון רחב של קבוצות באוכלוסיה בגילאים שונים, עם מחלות רקע שונות ומוצאים שונים.

6. היו אמפתיים

אל תנסו לגרום למטופלים להרגיש אשמה או שחלילה הם טיפשים. היו אמפתיים כלפיהם. נגיף הקורונה הוא חדש וגם החיסונים עבורו פותחו זה עתה וסביר שאנשים יחששו מהם. תנו למטופלים לשחרר קיטור ולהשמיע את חששותיהם.

7. התמקדו בעתיד

אסטרטגיה טובה היא להתמקד במה שחסינות העדר יכולה להציע - דרך חזרה לשגרה נורמלית. שאלו שאלות כמו "האם אתם רוצים לחגוג את החגים עם המשפחה?", "האם אינכם רוצים שהילדים יחזור ללימודים, לחוגים ולבתי הספר?", "האם תרצו שבתכם תיאלץ לבטל את חתונתה?", "האם לא התגעגעתם לארוחה טובה במסעדה ולדרינק על הבר?", "ולנסיעות לחו"ל?", "האם אתם רוצים את חייכם בחזרה?".

8. הסבירו מדוע התחסנתם בעצמכם

ישנן סיבות רבות שמוסברות על ידי הקהילה המדעית מדוע חשוב להתחסן, אך אנשים נוטים יותר להשתכנע אם הם שומעים ונחשפים לסיבות אישיות. ספרו להם שאתם התחסנתם כי רציתם להיפגש עם חברים ובני משפחה מחוסנים אחרים, להגן על אדם אהוב שנמצא בסיכון למחלה קשה, להגן על החולים והקולגות שלכם, או בשל הרצון שלכם לנסוע לחו"ל.

9. היו סבלניים - ייתכן שיהיה צורך בכמה שיחות עד שהמטופל ישתכנע. תנו למידע לשקוע.

נושאים קשורים:  סרבני חיסונים,  מתנגדי חיסונים,  חיסון לקורונה,  חדשות,  מגזין,  הססני חיסונים
תגובות
אנונימי/ת
30.04.2021, 09:31

בקיצור - דברו עמם כמו אל ילדים שלא מבינים כלום. אל תנסו ללמוד מהם (שהרי ברור לכל שהחיסון הכרחי יעיל ובטוח), השתמשו בכל מניפולציה רגשית שאתם יכולים, ולעולם, אבל לעולם, אל תשאלו אתם עצמכם שאלות קשות לגבי חיסונים.
אל תשכחו שאלוהי החיסונים לא אוהב ששואלים אותו שאלות...

אנונימי/ת
30.04.2021, 15:11

וואו
איזו ציניות מתוחכמת...

אנונימי/ת
02.05.2021, 14:20

חותמת על כל מילה של התגובה הזו

אנונימי/ת
30.04.2021, 10:36

רק חבל שה FDA עדיין לא נתן אישור נורמלי, ורק אישור חירום

אנונימי/ת
30.04.2021, 15:14

המציאות בישראל נותנת אישור יום יום בייחוד כאשר מסתכלים על שאר העולם שעדיין לא התחסן מספיק ואנשים מוכנים לעשות הכל כדי להשיג חיסון .יש עדיין כאלה כמו הנ"ל שמחכים לאישור שאינו חירום.בזמן מלחמה כשייפלו טילים הם גם יחכו לראות מה קורה אצל האחרים לפני שיכנסו למקלט...

30.04.2021, 18:57

תודה למערכת על תרגום מאמר הדיעה.
עוד עצה: כדי לרכוש אמון, כדאי לבסס טיעונים החלטיים על מחקרים מבוקרי הקצאה אקראית RCT. למשל: אם אין מחקר RCT שמראה ירידה בתחלואה כללית או תמותה כללית בקבוצת החיסון בהשואה לסליין, אל תאמרו שהוכח שהחיסון הפחית תחלואה או הציל חיים.
ואם אין RCT שהוכיח הפחתה בהפצת הנגיף אל תאמרו שהוכח שהחיסון מגן על הזולת.
את הטענות האלו היה ניתן לבדוק בניסויים בעלות נמוכה בהרבה מהעלויות שכבר הושתו. חבל שאין דרישה כזאת מצד הרופאים האחראים ומצד הרשויות.