COVID-19 בישראל

בתוך שבוע יש לצפות לעד 600 מאומתי אומיקרון בישראל

לפי נתוני משרד הבריאות זוהו בארץ 134 מקרים ודאיים אבל קיים חשד גבוה לפחות לגבי עוד 307 נוספים. לפי ארגון הבריאות העולמי האומיקרון כבר התפשט ב-89 מדינות

מגיפת הקורונה העולמית. צילום: שאטרסטוק

זן האומיקרון של נגיף הקורונה מתפשט במהירות בישראל – ועל פי תחזית-מומחים שהוצגה לראש הממשלה ולשר הבריאות יש לצפות שעוד השבוע יזוהו בארץ 600-400 מקרים, וזאת נוכח ההערכה המתחזקת שקצב ההידבקות בזן הזה מוכפל מדי 36 שעות ועד 72.

בסוף השבוע הודיע משרד הבריאות על כך שזוהו בארץ עד כה 134 נדבקי אומיקרון אבל קיים חשד גבוה לגבי מאות נוספים. אחת ההתפרצויות הבולטות ביותר בשבוע שעבר: במשפחה בירושלים שבה מאומת לאומיקרון הדביק בני משפחה אחרים והם המשיכו לבקר במשך כמה ימים במוסדות החינוך בעיר.

45 מאומתים חדשים לאומיקרון זוהו שלשום (ו') והחשד המוגדר כגבוה הוא לגבי 307 מקרים נוספים שעדיין לא התקבלו תוצאות בדיקות הריצוף שלהם.

מקרב 134 שזוהו בוודאות כנדבקי אומיקרון: 86 שבו לארץ מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה, מרוקו, ספרד, סרביה, בלגיה, וטורקיה. 28 מאומתים היו במגע עם שבים מדרום אפריקה, אנגליה, ארה"ב וצרפת. 20 מאומתים נדבקו בקהילה, בשלושה אירועים מקומיים שונים.

42 מהמאומתים אינם מוגנים – או שלא חוסנו, או שהם מחלימים ועברה חצי שנה מההחלמה, או שהם מחוסנים במנה שנייה בלבד ועברה חצי שנה ממועד החיסון). עם זאת – 92 מוגנים.

ארגון הבריאות העולמי הודיע שעל פי נתוניו, אומיקרון אותר עד כה ב-89 מדינות – בכלל זה גם באלו שבהן שיעור מחוסנים גבוה. למומחים אין הסבר אם ההתפשטות המהירה של אומיקרון והעלייה במספר הנדבקים נובעים מיכולתו לחמוק מהנוגדנים או שמדובר בשילוב בין קצב הדבקה מהיר במיוחד עם התחמקות מהנוגדנים שמקנה החיסון. יידרשו נתונים נוספים להבנת חומרת המחלה בצורתה הנוכחית וכן את השפעת החיסונים על זן האומיקרון, נמסר מה-WHO.

ובתוך כך בבתי חולים רבים בעולם חזור ועולה החשש מעלייה ניכרת במספר המאושפזים שתגרום לעומסים כבדים עד כדי קריסה. "יש לצפות להצפה של חולים במערכות הבריאות", הזהיר ה-WHO.

בידי המומחים העוקבים אחר מאפייני האומיקרון יש נתונים שלעתים נראים סותרים זה את זה: רשויות הבריאות של בריטניה דיווחו כי אומיקרון מדביק במיוחד מחלימים ובמהירות גבוהה אף יותר מהדלתא, ועם זאת מחלתם מוגדרת קלה יחסית.

מקרב יותר מ-330 אלף אנשים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה בבריטניה בין 29 בנובמבר ל-11 בדצמבר – מעל 122 אלף זוהו כמאומתי דלתא ומעל 1800 כמאומתי אומיקרון. מחקר של האימפריאל קולג' לונדון שטרם עבר ביקורת עמיתים טוען שהסיכון של אומיקרון להדבקת מחלימי קורונה הוא פי 5.4 לעומת הסיכון שיצר דלתא. עד כה דווחו תסמיני האומיקרון הבאים: שיעול, נזלת, עייפות וכאבי שרירים. ידוע בשלב זה על מספר נמוך של חולים במצב קשה ורק על מקרה מוות אחד, שדווח בבריטניה.

גם בארה"ב הובעו חששות שמספר המאומתים לאומיקרון יגדל משמעותית בתקופה הקרובה. בניו יורק בלבד אובחנו בסוף השבוע 21,027 נדבקי קורונה חדשים ביום אחד (ו') – שיא מקומי. שיעור המאושפזים מקורונה (ועדיין ללא זיהוי ברור אם מדובר באומיקרון או בדלתא) זינק בארה"ב בחודש האחרון ביותר מ-45%.

נושאים קשורים:  חדשות,  אומיקרון,  משרד הבריאות,  נתוני תחלואה,  מגיפת הקורונה
תגובות