COVID-19 עולמי

ארגון הבריאות העולמי: נראה כי מגיפת הקורונה מתקרבת אל סופה

בעוד יו"ר ה-WHO הצהיר כי "סוף המגיפה נראה באופק, אנחנו יכולים לראות את קו הסיום", פרויקטור הקורונה פרופ' זרקא מציג תחזית שונה לגמרי: "בחורף הקרוב יהיו כנראה שני גלים - של קורונה ושל שפעת"

ראש ה-who, ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס. צילום: Alexandros Michailidis/ שאטרסטוק

על פי ארגון הבריאות העולמי, נראה שהעולם עשוי להתקרב לסופה של מגיפת הקורונה. הערכה זו נמסרה אתמול על ידי ה-WHO, לאור הצניחה בשיעורי התמותה מקורונה בעולם. עם זאת, אנשי המקצוע בארגון הזהירו כי המגיפה עדיין כאן.

בעולם מעריכים כי חיסוני הדחף המעודכנים לאומיקרון עשויים להפחית עוד יותר את שיעור התחלואה הקשה ואת התמותה, אך ההיענות לחיסונים היא נמוכה. רק כחמישית מאוכלוסיית העולם מחוסנת.

על פי ה-WHO, מספר מקרי המוות השבועיים מקורונה בעולם כולו הגיע לנקודת שפל בשבוע שעבר: נרשמו רק כ-11 אלף מקרי תמותה, ירידה של 22% מהשבוע שקדם לו. מספר מקרי התחלואה החדשים צנח באותה תקופה ב-28%, מכ-4.2 מיליון בשבוע של 29 באוגוסט עד 4 בספטמבר, לכ-3.1 מיליון בשבוע שעבר.

"מעולם לא היינו במקום טוב יותר לסיום המגיפה הזאת", אמר יו"ר ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודרוס אדנום גברה-יסוס. "כרגע אנחנו עוד לא שם, אבל הסוף בהחלט נראה באופק, אנחנו יכולים לראות את קו הסיום. אנחנו בעמדה מנצחת. עכשיו הזמן הכי גרוע להפסיק לרוץ". הוא הוסיף כי על מדינות העולם לפעול בשישה רבדים למיגורה של המגיפה: המשך הבדיקות, טיפולים, חיסונים, בקרת זיהומים, מאבק במידע מוטעה והעברת מסרים ברורים בתקשורת.

בישראל מאושפזים (נכון לאתמול)  99 חולי קורונה במצב קשה, מתוכם 43 במצב קריטי ו-41 מונשמים, אף אחד מהם איננו נזקק לאקמו. מדובר בירידה של 17% בשיעור החולים הקשים לעומת השבוע שעבר. רובם המוחלט של החולים במצב קשה אינו מחוסנים או שפג תוקפו של החיסון שקיבלו.

בעולם נערכים עכשיו למתן חיסונים מעודכנים נגד אומיקרון, שיעילים גם נגד הזנים הקודמים. על פי כל האינדיקציות של היצרניות פייזר ומודרנה, החיסונים המעודכנים מעניקים הגנה טובה יותר הן מפני הדבקה והן מפני תחלואה קשה. החיסונים צפויים להגיע לקופות החולים הישראליות בימים הקרובים.

פרופ' סלמן זרקא, מנהל בית החולים זיו בצפת, ממונה הקורונה. "ההשערה היא ששילוב של שני הנגיפים יביא בחורף הקרוב לעומס גדול יותר מזה הנוכחי בבתי החולים". צילום: דוד כהן/ פלאש 90

אלא שלפחות בישראל, נוכח מקדם ההדבקה R שחזר לאחר כמעט שלושה חודשים להיות מעל 1 (אתמול: 1.13), קיימת הערכה מעט אחרת, נכונה לטווח הקרוב, שאותה ביטא בתדרוך לתקשורת אתמול פרופ' סלמן זרקא, פרויקטור הקורונה. לדבריו, "מקדם ההדבקה ממשיך לעלות ואני ממליץ לאזרחי ישראל, במיוחד לאלה שנמנים עם קבוצות הסיכון, לקבל את החיסונים החדשים נגד המגיפה - הם כבר נמצאים בארץ, ויחד עם אלה להתחסן גם נגד שפעת. העלייה המחודשת בתחלואה ניכרת עתה בבתי הספר ואנחנו ממליצים לכל מי שחולה שייקח אחריות ויישאר בביתו".

כמו כן אמר פרופ' זרקא: "ייתכן שישראל נמצאת עתה בתחילת גל תחלואה חדש, אך הדבר לא מפתיע. עם זאת, העלייה בתחלואה, נכון לעכשיו, איננה גדולה. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים. במשרד ובמערכת הבריאות נערכים כבר תקופה ארוכה לקראת החורף הקרוב. ההערכה התקפה עתה היא שכנראה יהיו שני גלים – האחד של שפעת, האחר - קורונה. אנחנו נערכים לתת את המענה המיטבי כדי לשמור על אוכלוסיית הסיכון. ההיערכות היא גם בשיתוף פיקוד העורף כי ההשערה ששילוב של שני הנגיפים יביא לעומס גדול יותר מזה הנוכחי בבתי החולים ובמחלקות לטיפול נמרץ".

בהתייחסו לשני החיסונים – נגד שפעת ונגד קורונה, אמר:  "אפשר לקבל אותם ביחד או בנפרד. חשוב לקבל אותם כדי לשפר את ההגנה נגד מחלות ונגיפים שעלולים לגרום לאשפוז. שני החיסונים הם בשתי זריקות נפרדות ואפשר לקבל את שתיהן באותו מועד. החיסון נגד הקורונה מותאם לזן האומיקרון".

על הבדיקות לקורונה אמר: "הן זמינות וניתן עתה לבצע בדיקות נוחות, גם בבית. חשוב להיבדק כשיש סימני מחלה. החגים בפתח ולא תהיה ברירה, נצטרך להתאים את חיינו לתחלואה: לבצע בדיקות אנטיגן לפני הארוחות לכל המשתתפים. נראה לי שכולם כבר מתורגלים. נמליץ להמשיך על עטיית מסיכות, בעיקר במקומות צפופים והומי אדם. מסיכה בהחלט יכולה לעזור. לצערי, הקורונה היא עדיין חלק מחיינו".

בהתייחסו לתחלואה בחברה הערבית אמר פרופ' זרקא: "התחלואה שם נמוכה בתקופה האחרונה, בעיקר בגלל מיעוט הבדיקות, כך שהתמונה לא משקפת מספיק את מה שקורה באמת. אנחנו מניחים שהחורף יאתגר את החברה הערבית, ולכן אנחנו מאוד ממליצים גם לאזרחים הערבים לקבל את שני החיסונים".

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  ארגון הבריאות העולמי,  פרופ' סלמן זרקא,  חיסונים,  שפעת,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.09.2022, 09:11

מה האינטרס מאחורי התחזית העגומה?

אנונימי/ת
16.09.2022, 09:19

שיו"ר ה-WHO בבקשה לא יפריע לזרקא בהמשך ההפחדה