מחקרים COVID-19

מחקר: אפשר להידבק ב-Covid-19 גם מגופות

מחקרים מצאו עקבות של נגיף מידבק בגופות גם אחרי 17 ימים לאחר המוות | כמות הוירוסים הגבוהה ביותר נמצאה בריאות | גם אוגרים שמתו מקורונה הדביקו את חבריהם לכלוב

צוות רפואי מפנה גופת חולה קורונה. צילום: פלאש 90

כמו זומבי בסרט אימה, נגיף הקורונה, Covid-19, יכול להמשיך ולהתקיים בגופם של חולים נגועים גם לאחר המוות ואפילו להתפשט לאחרים. כך לפי שני מחקרים חדשים שעליהם דווח אתמול (ג') בניו יורק טיימס.

הסיכון להדבקה הוא בעיקר עבור אלה המטפלים בגופות, כמו פתולוגים, מבצעי בדיקות וצוותים רפואיים. המקומות המועדים לפורענות הם בתי חולים ובתי אבות, שבהם עלולים להתרחש מקרי מוות רבים. למרות שהידבקות מגופה אינה נפוצה, "בני משפחה שכולים צריכים לנקוט משנה זהירות," ציינו מומחים.

"במדינות מסוימות, אנשים שמתו מנגיף הקורונה נותרים ללא השגחה או נלקחים חזרה לבתיהם", אמרה היסאקו סאיטו (Hisako Saitoh), חוקרת באוניברסיטת צ'יבה, יפן, שפרסמה שני מחקרים עדכניים על התופעה.

מספר מחקרים מצאו עקבות של וירוס מידבק בגופות חולים גם 17 ימים לאחר המוות. ד"ר סאיטו ועמיתיה הראו שגופות מתות עלולות לשאת כמויות משמעותיות של וירוס מידבק וכי גם אוגרים מתים יכולים להעביר אותו לבני מינם החיים בכלובים. המחקר עדיין לא עבר ביקורת עמיתים, אך מומחים חיצוניים שלא השתתפו בו אמרו כי המחקרים נעשו היטב והתוצאות משכנעות.

הסיכון של חולה חי להפיץ את נגיף הקורונה גדול בהרבה מההעברה הפוטנציאלית מגופות, ובכל זאת, "אם יש וירוס מידבק, תמיד יש סיכון להדבקה," אמר הוירולוג ד"ר וינסנט מונסטר. בארה"ב, גופות נחנטות בדרך כלל זמן קצר לאחר המוות או נשרפות. אבל בהולנד, שבה גדל ד"ר מונסטר, כמו במקומות רבים בעולם כולל בישראל, הגופות נרחצות ונעטפות בתכריכים או מולבשות בבגדים טרם קבורתן.

ביולי 2020, בתקופת המגיפה, ממשלת יפן קראה לבני משפחות שכולות לשמור מרחק מגופות מתים ולהימנע מלגעת בהן או אפילו לצפות בהן. גורמים רשמיים המליצו גם לארוז את הגופות בשקיות אטומות ולשרוף אותן בתוך 24 שעות.

ד"ר סאיטו ועמיתיה בחנו דגימות שנלקחו מהאף ומהריאות של 11 אנשים שמתו מקורונה. החוקרים גילו שכמויות גבוהות של הנגיף נמצאו בשש מתוך 11 הגופות אפילו 13 ימים לאחר המוות. "זה היה מפתיע שהטיטרים הזיהומיים נשמרו באותן רמות גבוהות כמו בחולים הקליניים", כתבה ד"ר סאיטו. "מה שהכי מפתיע היו תוצאות הניסויים בבעלי חיים".

בניסויים הללו, היא ועמיתיה גילו כי אוגרים שמתו בתוך מספר ימים לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה עלולים להעביר אותו לבעלי חיים אחרים. גם אצל אנשים, ההידבקות היא ככל הנראה כאשר חולה מת זמן קצר לאחר ההדבקה, ורמות הנגיף בגוף גבוהות מאוד, אמרו החוקרים.

הצוות מצא יותר וירוסים בריאות של גופות אנושיות מאשר בדרכי הנשימה העליונות. זה מצביע על כך שמי שמבצע נתיחות פתולוגיות צריך להיות זהיר במיוחד בטיפול בריאות, ציינו מומחים.

נושאים קשורים:  19-COVID,  הידבקות בנגיף,  חדשות,  מחקרים,  קורונה,  מגיפת הקורונה
תגובות