חדשות

מחקר ישראלי: חשיפה לזיהום אוויר מעלה את הסיכון לסוכרת הריון

מחקר שנערך בקרב נשים הרות ב"סורוקה" קושר בין זיהום אוויר וחשיפה לחלקיקים נשימים לסוכרת בהריון, בעיקר בטרימסטר הראשון בהריון

הריון וזיהום אוויר. אילוסטרציה

חשיפה לזיהום אוויר מעלה את הסיכון לסוכרת הריון. כך עולה ממחקר חדש שנערך בבית החולים סורוקה בבאר שבע ואוניברסיטת בן־גוריון בנגב. המחקר נערך על נשים שילדו בבית החולים בין 2003 ל-2015 והוצג לאחרונה בכנס המרכזי למיילדות בסן פרנסיסקו, ארה"ב.

החוקרים מצאו כי מתוך 89,150 נשים הרות שילדו ב"סורוקה" בתקופה הנחקרת, 3,245 (3.6%) אובחנו עם סוכרת הריון וכי על כל עלייה של 5 יחידות בריכוז זיהום האוויר בשליש הראשון להריון, חלה עלייה של כמעט 10% בסיכון לסוכרת הריון.

עוד נמצא קשר מובהק בין חשיפה בטרימסטר הראשון להריון לחלקיקים נשימים particulate matter) PM) בגודל 2.5 מיקרון ובגודל 10 מיקרון, להגדלת הסיכון לסוכרת הריון. חשיפה לחלקיקים נשימים בגודל 10 מיקרון (PM10), העלתה את הסיכון לסוכרת הריון ב־15%, וחשיפה לחלקיקים בגודל 2.5 מיקרון (PM2.5) העלתה את הסיכון ב־8%.

החוקרים נטרלו משתנים דוגמת עישון והשמנה, שעשויים להיות קשורים גם הם להתפתחות סוכרת הריון.

על פי ההערכות, כ-6%-7% מכלל הנשים ההרות סובלות מאי־סבילות לגלוקוז, כלומר מסוכרת הריון. החוקרים מציינים כי על פי תוצאות המחקר, מטבוליזם הגלוקוז מושפע מזיהום אוויר ובעיקר מריכוז החומר החלקיקי באוויר.

לדברי החוקרים, זהו מחקר ראשון הקושר בין סיכון לסוכרת לחשיפה לזיהום אוויר. הידע הקיים עד למחקר זה קשר בין זיהומי אוויר בחלקיקים נשימים, דוגמת חלקיקים הנפלטים ממפעלים, בסופות חול או מעשן, למגוון פגיעות בריאותיות כמו מחלות לב, מחלות נשימה וסרטן, אך לא לסוכרת.

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בבית החולים סורוקה, אמר כי הממצאים מצביעים על הטרימסטר הראשון בהריון כחלון רגישות קריטי במיוחד להשפעה של חשיפה לחלקיקים נשימים על הסיכון לסוכרת הריון.

ד"ר תמר וינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ציינה כי "לאור שכיחותה של סוכרת ההריון וחומרת השלכותיה הבריאותיות, נדרשת הבנה טובה יותר של הקשר בין חשיפה ל-PM לבין הסיכון ללקות במחלה".

נושאים קשורים:  זיהום אוויר,  סוכרת הריון,  פרופ' אייל שיינר,  בית החולים סורוקה,  אוניברסיטת בן גוריון,  מחקרים,  חדשות,  הריון,  ד"ר תמר וינשטוק
תגובות