דעות

מצעד האיוולת: מצב חירום שלא היה

מצב החירום האמיתי שהתקיים כאן ובעולם בשלוש השנים האחרונות הוא הפגיעה בבריאות, בנפש, בחינוך, בכלכלה, בחברה וברפואה כתוצאה מהפעולות הקיצוניות וחסרות ההצדקה של השלטונות בתגובה לקורונה

"הצורך בהפסקת הפעילות האלקטיבית בבתי החולים מעולם לא התעורר. אם היה משהו שהעמיס על הצוותים הרפואיים, שעבדו במסירות עצומה, היו אלה נהלי עבודה נוקשים של מיגון במחלקות הקורונה שברובם לא היה צורך". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

הודעתו של ארגון הבריאות העולמי בשבוע שעבר על סיום מצב החירום הגלובלי עקב הקורונה, בצד האמירה שייתכן כי תוסר חובת הבידוד מחולי קורונה בישראל, מעוררות מחשבות נוגות על הקשר בין המדיניות של רשויות הבריאות לבין המציאות.

כרופא משפחה עם מרפאה גדולה בקו הראשון ברור לי כי הקורונה מזמן שאינה מהווה מעמסה, בניגוד לשפעת ודלקות ריאה שהתפרצו בשתי עונות החורף האחרונות בגדול. חולי הקורונה מזמן אינם נבדקים ואינם שוהים בבידוד, וראה זה פלא - הארץ אינה רועדת.

"עלייה מעריכית" היתה מלכתחילה פיקציה שמטרתה היתה להפחיד אותנו מהצפה של חולים ומתים. התמותה האמיתית מקורונה נמוכה בהרבה מהמספרים שנופחו

כבר באמצע שנת 2020 הראה האפידמיולוג היווני ג'ון יואנידיס שהתמותה ממחלת הקורונה זניחה מתחת לגיל 65 אם אין מחלות רקע והיא בסדר גודל של 0.15%, הרבה פחות ממה שחששו. כן, זו לא טעות - אמצע 2020. גלי התחלואה בנגיף נשימתי עולים ויורדים כי זה טבעם, ואילו "עלייה מעריכית" היתה מלכתחילה פיקציה שמטרתה היתה להפחיד אותנו מהצפה של חולים ומתים. התמותה האמיתית מקורונה נמוכה בהרבה מהמספרים שנופחו.

מערכת הבריאות בישראל מעולם לא היתה בסכנת קריסה מקורונה, והצורך בהפסקת הפעילות האלקטיבית בבתי החולים, מהלך מובהק של שעת חירום בבריאות, מעולם לא התעורר. אם היה משהו שהעמיס על הצוותים הרפואיים, שעבדו במסירות עצומה, היו אלה נהלי עבודה נוקשים של מיגון במחלקות הקורונה שברובם לא היה צורך, ושל שחרור וקבלה של מטופלים בקהילה, צעד מיותר בעליל.

סגרים, סגירת בתי ספר ובידודים נרחבים, אמצעים דרקוניים שהעולם וישראל העתיקו מסין ה"דמוקרטית", פגעו באופן חסר תקדים בחירויות יסוד, הוכחו כלא יעילים ושנזקם עולה על תועלתם

אמת המידה למצב חירום בריאותי בראיית החוק היא "סיכון ממשי להתפשטות רחבה של מחלה ופגיעה בבריאות הציבור". בהופיעי בוועדת החוקה בשנת 2021 הראיתי כי התחלואה אינה עומדת באמת המידה הזו. בתכנית ההיערכות של מדינת ישראל למגיפה היו חמישה תרחישי ייחוס: התפרצות הקורונה התאימה לתרחיש הקל ביותר. אפילו בתרחיש החמור, המענה בתכניות לא כלל סגרים, סגירת בתי ספר ובידודים נרחבים, אמצעים דרקוניים שהעולם וישראל העתיקו מסין ה"דמוקרטית", שפגעו באופן חסר תקדים בחירויות יסוד ואשר הוכחו כלא יעילים ושנזקם עולה על תועלתם.

המחשבה שפעולות אנושיות הן שגרמו לדעיכתו של גל תחלואה טבעי היא היבריס בלתי נתפש. למעשה, התפרצות הקורונה לא עלתה בחומרתה היחסית על התפרצויות השפעת הפנדמית של שנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. מישהו זוכר שננקטו אז סגרים ובידודים?

באתיקה של המינהל הציבורי כל פעולה של השלטון צריכה לעמוד באמות מידה של אפקטיביות, אופטימליות ובמבחן תועלת-נזק. סגרים, בידודים, עטיית מסכות, חיסון המוני ותו ירוק לא עמדו בקריטריונים הללו, כך כבר מתחוור למי שבקיא בספרות המדעית. מצד הנזק אובדן שנת לימוד, כדוגמה, מיתרגם לאובדן של 1% בתמ"ג לאורך זמן, שלא לדבר על הנזקים החינוכיים והנפשיים. משרד הבריאות שכח את הגדרת הבריאות של אב"ע במובנה הרחב, שהיא "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת, ולא רק היעדר מחלה".

האפליה הקשה שננקטה כנגד מי שבחרו, לפי זכותם הטבעית והחוקית, לא לקחת טיפול רפואי בתרכיב חדשני שאינו מונע הדבקה, ההתעקשות על חיסון ילדים ללא כל צורך רפואי וההתעלמות מתופעות הלוואי הקשות של החיסון, גרמו לפגיעה קשה באמון הציבור במערכת הבריאות

אסטרטגיית ההסברה בתורות ההתמודדות עם מצבי חירום מכוונת להעצמת האזרח ומתן כלים פרקטיים להתנהלות יום יומית. הגישה של משרד הבריאות היתה של הפחדה והטלת אימה בלתי פוסקים, בצד שינויים כאוטיים בהנחיות לציבור, מה שגרם לאזרחים לחוש חוסר אונים וחולשת דעת. החרדה והדיכאון זינקו לשמיים והאלימות בחברה גואה. האפליה הקשה שננקטה כנגד מי שבחרו, לפי זכותם הטבעית והחוקית, לא לקחת טיפול רפואי בתרכיב חדשני שאינו מונע הדבקה, ההתעקשות על חיסון ילדים ללא כל צורך רפואי וההתעלמות מתופעות הלוואי הקשות של החיסון, גרמו לפגיעה קשה באמון הציבור במערכת הבריאות ולירידה בחיסוני השגרה.

לצעוק "זאב זאב" במשך שלוש שנים ולהתבדות כל פעם מחדש לא מייצר אמון. מומחים התרו ברשויות בזמן אמת אך אלה לא רק שלא הקשיבו אלא פעלו להשתקת דעות אחרות ולהטיית הפרסומים הרפואיים והמדעיים. המערכות, שכספי הציבור מימנו אותן כדי להפעיל שיקול דעת וקור רוח בעת משבר, כשלו באובדן עשתונות ובהמשך בניצול המצב לתועלתן.

מצב החירום האמיתי שמתקיים כאן ובעולם בשלוש השנים האחרונות הוא הפגיעה בבריאות, בנפש, בחינוך, בכלכלה, בחברה וברפואה כתוצאה מהפעולות הקיצוניות וחסרות ההצדקה של השלטונות בתגובה לקורונה, מצעד של איוולת. את האדוות של הפעולות האלו אנו חשים היום, לרבות בהתערערות הדמוקרטיה. הנגיף הקטלני ביותר היה נגיף ההפחדה, מעשי ידי אדם, לא נגיף הקורונה. החמלה והאתיקה ברפואה היו למרמס. היום, בשוך הפחד, נכון לתחקר באומץ את ההתנהלות במשבר הקורונה ולהפיק את הלקחים האמיתיים, שאם לא כן נהיה נידונים לחזור על טעויות ועל השלכותיהן ההרסניות.

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  מגיפת הקורונה,  מצב חירום,  סגרים,  תחלואה ותמותה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
14.05.2023, 14:44

כתבה של ד"ר יחזקאלי מציגה כאן תמונה ציורית של רוע וזדון ארגוני בהתמודדות עם מגפת הקורונה. מדובר בדימיון פורה, אף כי לא מקורי (החל מהכותרת שנשאלה ממקור אחר ולאורך כל הטקסט), של הכותב. עליות בתחלואה הן "פיקציה", סגרים ובידודים הם "אמצעים דרקוניים" אנטי-דמוקרטיים, לפעילות אנושית, חיסונים, מגבלות, ריחוק, לא היתה כל השפעה על התחלואה וזהו רק "היבריס" מתנשא, וכו' וכו'... קל לכנות את דעותיו כמופרכות, אך בפועל הן מזיקות מאוד.
כי דעותיו אלה, שגויות ולא מדעיות ככל שתהיינה, היו נסבלות במסגרת דיון אקדמי. אמנם, הן הוצגו בהרחבה, ובתוספת מילות גנאי רבות כנגד משרד הבריאות וחוקרים אחרים, ברשתות השונות. חמור מאוד ומצער, שרופא ותיק ובכיר מוצא אפשרית דרך כה לא הוגנת ולא הגונה! זו הפגיעה האמיתית הן בהיענות הציבור, והן באמינות מערכת הבריאות כלפי מטופליה.
נכתב אנונימית, כי לא רוצה לנהל פולמוס אישי עם קבוצה של מח"צ, אשר לא בוחלת מפוגענות אישית, גידופים ותוקפנות.

אנונימי/ת
14.05.2023, 20:55

בול

15.05.2023, 13:10

מסכים בכל לבי עם הכותב.ת האנונימי.ת. הניסוח הוא זהיר ומנומס, אבל מדגיש כמה מתיחת גבולות השיח הדמוקרטי עלולה לעתים להזיק. ד"ר יחזקאלי הוביל, תוך כדי המגיפה, על דפי האתר הזה, מתקפה פופוליסטית על משרד הבריאות ורשויות לאומיות הנושאות באחריות לבריאות הציבור. וכל זאת בתקופה של מצב חירום של מגיפה עולמית, שלא רק הביאה לתחלואה מוגברת וניצול מכסימלי של המשאבים, אלא גם לתמותה משמעותית ופגיעה בחיי היום יום של כולנו. כל העובדות קיימות בפרסומים מדעיים ומאגרי נתונים וצריך לא מעט עוז וחוסר הגינות כדי להפריך אותם.
בחברה שלנו לא נהוג לנקוט בצעדים נגד זורעי ספקות וחרדות, אבל ראוי ל"משכיל" הזה שבעת הזו יידום ויאפשר לנו לחזור לשיגרה.
... ולא, אין לי בעייה עם אנשי המח"צ ומכחישי הקורונה למינהם, כל עוד יישמר כאן שיח תרבותי ומכבד.

ד״ר אבנר רשף היקר , אני אוהבת מאוד לקרוא את התגובות שלך , הן בדרך כלל מאוד מדויקות , לא רק מבחינת המידע , אלה גם סוג כתיבה מעורר קנאה שבו הינך מצליח להוציא את מוץ מ הרפש ומאוד מדייק במספר שורות את הקונפליקט הקיים.
למרות זאת הפעם כן יש לי מספר שאלות כלפיך :
1. האם לאמר שד״ר יחזקאלי …מתקפה פופוליסטית .
כיצד רופא שרואה נרטיב מסויים משותף לעוד רופאים אחרים. בו מציין התנהלות לא תקינה של המערכת עד כדי גרימת נזק בתקופת הקורונה , זוכה לתגובה שדבריו הם פופוליסטים .
לצערי הרב מאוד ( לי זה ממש גרם משבר זהות) לראות רבים ממורי לרפואה שהופיעו בטלויזיה , באופן שלי זה נראה על גבול הפטתיות בפרסומות חסרות שחר, שמטרתם לשלוח אנשים להתחסן , דוגמנים לעת מצוא, ותשלום רב על כך מפייזר . לא זוכרת בכול תולדות הרפואה על מיקרים דומים . זה לא פופוליסטי ?
2. ״ בחברה שלנו לא נהוג לנקוט צעדים הזורעים ספקות וחרדות בחברה ״.
האם תחילת המגפה ובהמשכה כולל אמירות לגבי יחס R , כמו דיווח יומי על חולים מתים וכו , סיפורי זוועה על המתחולל בעולם שגם לא בדיוק קרה האם זה שונה מהגדרתך ? ״על העיוורון, הפיקחון ״ קמהי מגפה ״, הינם ספרים שחובה לקרוא.
האם לא הייתה הפחדה מגמתית ומוגזמת
? . האם מישהו מודע היום לכמה אנשים מתים ו ימה מה המחלה ה זהומית השכיחה ביותר , האם בתי חולים מלאים או לא ? מדוע זה לא נחסך מהציבור ועוד לא באמת שהיו נתונים אמינים .
פרסומות שלמות על ״לכו לחסן ילדים שלא ידביקו את סבא וסבתא״ ( פרסומות קורעות לב , כאשר ידוע שהחיסון אינו מונע הדבקה , הפחדת ילדים וחישוב סיכונים כנגד תסמונות נדירות שמי מהילדים שלא יתחסן יסבול מכך . זאת לא הפחדה ) .
3. היום חזרנו לשגרה אחרת . האם זה לא זמן נכון להתעמק בכול השנתיים של הקורונה בה הופרו באופן גס ובוטה עקרונות בסיסים של דמוקרטיה . האם זה לא הזמן להבין את ההתנהלות שארעה ״ במגפה ״ , שאלות בסיסיות כמומה זה הקורונה ,משמעות החיסון , שנתינתו לוותה בהפחדה של כול מי שלא מחוסן ״יעלה על המוקד״ .
היום רופאים יוצאים להפגנות רבות ומחלימים כמו אריות כנגד פגיעה בדמוקרטיה . מדוע לא מתיחסים כיום לפגיעה בדמוקרטיה בתקופת הקורונה , מה כול כך מפחיד שרופאים מתעלמים מכול אספק של הסתכלות על תקופה זו ?
אנשי המח״צ לא מכחישי קורונה , אלה טוענים שההתנהלות הרפואית וה משטרתית הייתה כושלת וגרמה לנזק גם רפואי .
4. לכן בתקופה זו , שיש רגיעה מ קורונה , אך עדיין יש כול הזמן שמועות על עוד ורינטים . זה בדיוק זמן שבו יש צורך לבדוק לעומק את הכול, כולל הכול כמו קבלת מידע והתעמקות במאמרים קיימים מחקרים גדולים ושיח עולמי בנושא זה .
האם אתה חושב שזה לא הזמן הכי נכון לבדוק לעומק נושא זה מכול הבחינות אופי התנהלות , פגיעה בדמוקרטיה , אי שמיעת דעות וביצוע של כנסים רבים עם חשיבה משותפת , המדיה לא העבירה עובדות נכונות , השליטה הייתה פוליטית , האם דרך ההתנהלות הייתה נכונה , האם החיסון היה תקין , מה אנחנו יכולים ללמוד מהתנסות זאת למען עתיד טוב יותר.

דר. יחזקאלי לא פחד מתוקפנות של מערכת. אם את חושבת שדעה שלך חשובה ואת מאמינה באמת שלך למה לא לכתוב שם? לא שמעתי שרופא הותקף על זה שתקף את דר. יחזקאלי, להפך, שנתיים וחצי היה מקובל מאוד לתקוף אותו בפומבי מה השתנה? הנרטיב של ''מגפה ומוצר יעיל ובטוח'' כבר לא באופנה? או שכואב לקבל את האמת (מבוססת על EBM) ?

מי קובע גבולות של שיח דמוקרטי? מי מחליט מה ''פופוליסטי''? שאלות לפוליטיקאים. לנו לרופאים של גבולות של אתיקה וDEONTOLOGY רפואית. לדעתי דר. יחזקאלי מציג דברים בגבולות מקובלים של אתיקה רפואית. קשה להגיד שמשרד הבריאות שלא אמר מילה על ויטמין D, לאוור את הכיתות וחדרים, על חשיבות תזונה בריאה ופעילות גופנית כהגנה נגד זיהומים וכלל לבריאות , על חשיבות של פעילות גופנית בחוץ, שטיפות אף ופה (מגן לא פחות מחיסון ולא עולה כסף ואין ת. לוואי ). הרופאים שכתבו שלא מסוגלים להתייחס באמפטיה לחולה קורונה שלא חוסנו? אף אחד לא אמר מילה שזה לא מסורי. לפחות דר. יחזקאלי לא גרם לזה שהציבור לא מאמין למערכת הבריאות.

17.05.2023, 22:52

שלום רקפת. אני אכן חושב שיש מקום לבדוק ולהסיק מסקנות לעתיד.
מציע לך לקרוא את המאמר הזה ב- NYT:
https://www.nytimes.com/2023/05/11/us/politics/covid-response-lessons.html
מנגד, כותרת המאמר של יחזקאלי היא: "מצעד האיוולת: מצב חירום שלא היה..." פשוט אין טעם להמשיך ולקרוא. החץ כבר נורה והכותב מצייר את העיגולים סביבו. עברנו שנתיים של מגיפה קשה ומסוכנת ,לא פחות ממלחמה. מנהיגים פוליטיים ואנשי מקצוע קיבלו החלטות. לא תמיד פופולריות, לא תמיד דמוקרטיות ואולי אף שגויות. אבל טוב שהיה מי שלקח אחריות ולא ישב מהצד וביקר... וטוב שרובנו בחרו להתנהג באחריות ולהפגין ערבות הדדית, גם אם המצפון וההגיון אמר אחרת.

אני האחרונה שמפחדת להביע דעתי .כן תמיד הבעתי את דעתי ואף עברתי גם חיסול ממוקד .
היה לי ספציפית חשוב לשאול את ד״ר רשף מספר שאלות . ולהבא בבקשה להימנע מלשאול מה דעתי , עדיף שתאמרי את דעתך המוסכמת .
לא להיתפש אלי.

אנונימי/ת
15.05.2023, 19:13

ושוב שרשרת המגיבים לא רואה שום דבשת, שום טעות, הכל בסדר, מושלם, לא היינו עושים שום דבר אחרת, ורק לא רואה את המוני הנפגעים מהפגיעה ההיקפית - רפואית, נפשית, ואחרת - של הצעדים המחמירים של ישראל שהיתה בצמרת המדינות הנוקטות קווים נוקשים דוגמטיים ומחמירים לטיפול בנגיף שלאחר כחצי שנה-גג שנה אפשר כבר היה להתחיל לחזור בהסתגלות הדרגתית לנורמה אליה חזרו רק לאחר שנתיים-שלוש.

אנונימי/ת
15.05.2023, 19:58

הוא צודק אמיץ לפיד בוהר עבור אמת וצדק שמתרחשים והתרחשו

ד"ר יואב יחזקאלי - אמיץ וחכם וצודק.
הנזקים שגרמה ההתנהלות של משרד הבריאות עוד ילוו אותנו לשנים רבות.

אנונימי/ת
15.05.2023, 20:30

צודק בהחלט

נכון, הנזקים שגרמה ההתנהלות של משרד הבריאות ילוו אותנו שנים רבות, וגם נכון שהאחראים על ההתנהלות יקבלו פרסים וקידום.

אחרי אירוע בסדר גודל כזה, מחובתנו לחקור היטב את ההחלטות שהתקבלו ולהסיק מסקנות. מסכימה עם ד״ר יחזקאלי שלרבות מההחלטות היו תוצאות בלתי רצויות ויש למנוע אותן במשברים עתידיים.

אנונימי/ת
15.05.2023, 21:01

האם מערכת דוקטורס אונלי פונה למדענים אמיתיים (כן, השימוש בשם התואר משקף קלסיפיקציה מסוימת של קשת הדעות בתחום) להגיב בזמן אמת ל״מאמרים״ של יחזקאלי שמרבה לנצל את הבמה? לא עסקתי מעולם ברפואה ציבורית, ועד לאחרונה גם לא ספציפית בחקר קורונה, אבל אשמח להציע לעורך שמות פוטנציאליים.
וכן — אני מצפה לקריאה הבריונית הרגילה ״לא לפחד״, לצאת מאלמוניותי ולהחשף; בתגובה אני מציע להסתפק בכך שהרקורד המקצועי שלי ידוע לעורכים, ומכאן שתגובותי הן לגיטימיות ורלבנטיות בעיניהם. זכותם של קוראים כמובן לא לקרוא או לא לכבד תגובות שמפורסמות באנונימיות.

אנונימי/ת
15.05.2023, 21:08

כמה פעמים עוד נצטרך לנבור בזבל הפסאודו-מדעי שפולט עלינו היצור היחזקאלי??? אין למערכת מיזמים אחרים לעורר כאן ויכוחים??? נמאס.

אנונימי/ת
15.05.2023, 21:37

רופא אמיץ המיטיב לראות מבעד למסך העשן שכבר מתפזר באירופה וארה״ב אך עדיין רובץ על פני התקשורת הישראלית האימפוטנטית.הנרטיב היה שגוי וקשה להודות בכך,אבל ההורים הבינו ולא חיסנו את הילדים.הם הבינו ושתקו למרות שהם הרוב המכריע,כמו מאות אלפים שלא המשיכו לקחת בוסטרים ,מה שחייב את הפסקת התו הירוק.זה הרוב המתון.לא הרופאים שמפחדים להודות בבורותם .דר יחזקאלי הוא מאלה שעוד מייצרים תקווה לרפואה אמיתית.

15.05.2023, 23:04

לגמרי נכון. צריך לבדוק את עצמנו תמיד. בוודאי לאור האירועים הקשים וההתנהלות של התקופה האחרונה. אפילו לבדוק את עצמנו אנחנו חוששים?

אנונימי/ת
15.05.2023, 23:50

ד״ר יחזקאלי פתטי, מטרתו היא להשאר בתודעה כדי להשיג רווח כלשהו (אולי ייקרא אל הדגל, קרי להיות מנכ״ל משרד הבריאות? אולי מספר המטופלים בקליניקה שלו יגדל? אולי מספר משתתפי סדנאות המיינדפולנס שמעביר יגדל?).
רבים בישראל ובעולם נפטרו בשל קורונה, ומוות של רבים אחרים נמנע בשל נקיטת אמצעי זהירות, כולל גם חיסונים. חבל שאינו מחובר למציאות.

זוכתבה

16.05.2023, 09:59

צריך לבדוק לעומק מה קרה באירוע הזה. ישראל ישרה קו בזמן אמת עם המדיניות בעולם. בדיעבד, נראה שהתגובה העולמית הייתה מופרזת. אבל, זו חוכמה בדיעבד וגם אין הוכחה עד היום שהדברים נעשו מתוך שיקולים זרים אלא מתוך חשש אמיתי בפני סכנה שקשה היה לאמוד את עוצמתה בזמן אמת.

16.05.2023, 11:21

ודאי שצריך לבדוק לעומק , וברור שהתגובה היתה מופרזת עם תחת כובד השפעה פוליטית - ונטייה להיסחפות גלובלית . דר. יחזקאלי הוא " לא חכם בדיעבד" הוא מקצוען מעולה עם נסיון בניתוח והערכת מצבי חירום מהמעולים שיש לנו, רק להתברך בו . כבר מתחילת המשבר הוא זעק לשיקוף הנתונים הראשונים , להשוואות עם מדינות העולם , ניסו להשתיקו בכל דרך (בעיקר פוליטית ) - אך בדק והביא עם נתונים בסיסיים של תחלואה , תמותה , שיעורי התחסנות , בהשוואה לתחלואות זיהומיות אחרות , בשנים שקדמו ובשנות הקורונה - לא להסכימו לשתף את צוות המומחים הנודעים בתחומם ( המועצה לחירום לאומי ) שהיה מחבריו המובילים וניסו לבטלם בכל דרך אפשרית .
אז אל תדברו על חכמה בדיעבד - הנהגת הרפואה בישראל ובעולם לא עמדה במחן הקורונה .

אני מודה לכל המגיבים כאן על מאמרי, גם למי שחושבים אחרת (הגם שהתבטאויות אנונימיות ובוטות אינן מתאימות בעיני לאתר של קולגות). כל תגובה מראה על אכפתיות לענין וזה עדיף על שתיקה. ויכוח מקצועי הכרחי למקצוע שלנו: אני חוזר ומזמין כל קולגה לדיון פתוח ופומבי בנושא-כפי שמקובל ברפואה ובמדע. לצערי יועצי משרד הבריאות מתחמקים זה 3 שנים מדיון כזה, ובמקום זה מקיימים כנסים פנימיים לטפיחה עצמית על השכם, מה שמזכיר את צה״ל ערב מלחמת יום הכיפורים. זו קריאת השכמה-תתעוררו

21.05.2023, 07:58

ראשית היסטוריה, סגרים ובידודים קיימים עוד מימי התנך, ונעשה בהם שימוש נרחב במגיפת הדבר של ימי הביניים, אז גם הומצא ביגוד המיגון לרופאים. עולה מהכתוב שחייהם של בני 65 ומעלה הם חסרי משמעות בעיניך וגישה זו תמוהה לאור היותך רופא, ואולי שכחת שתפקידו של רופא הוא בראש וראשונה הצלת חיי אדם ולא חישובי כדאיות כלכלית של סגר. בוטלו הבידודים והארץ לא רעדה, זה בגלל שהוריאנטים האחרונים היו מדבקים אבל הרבה פחות מסוכנים ואז זה אתה יודע, אז למה לצייר תמונה שגויה לעיני הקוראים כאילו הוירוס מעולם לא היה מסוכן? השוואת הקורונה לשפעת, אלו קולות שהושמעו בתחילת המגיפה, ונעלמו לאחר ששיעורי התמותה עקפו את השפעת. אתה נשמע כמו יורם לס והפוליו, ואולי לדעתך גם פוליו זו סתם הפחדה... אני עוקב אחר מתנגדי בריאות הציבור כבר עשור, ועיינתי בלא מעט ידיעות עיתונאיות ממאתיים השנים האחרונות בעניין גם הפעם אין חדש. תמיד היו רופאים שהצטרפו לאותה קבוצת שוליים, ושימשו כלי ל"ביסוס" הטענות שלהם. הפעם זה תורך.

22.05.2023, 23:10

הייתי שמח לראות טיעונים קצת יותר משמעותיים, לעניין ולא לדובר. הדוגמאות מהתנ"ך וימי הביניים (ואפילו מזמן השפעת הספרדית) מלמדות אותנו בעיקר על כברת הדרך שעברנו מאז. הרי מאז למדנו לשאול ולהטיל ספקות, לבדוק מחדש (ואפילו להימנע ממתן 10 גרם אספירין לחולי שפעת) ולבצע ניסויים מבוקרים - והכלים האלו כמעט נעלמו בפאניקת הקורונה. לנזק הכלכלי והחברתי של הסגרים יש קרוב לודאי השפעה בריאותית שלילית - נדמה לי שזה קונצנזוס (ובכלל - אם כלכלה אינה שיקול, מדוע יושבים רופאים בועדת סל התרופות?). ההשוואה לשפעת התגלתה כבלתי מופרכת: גלי השפעת העונתיים נעלמו במקביל להופעת גלי הקורונה, התמותה העודפת היתה בסדר גודל קרוב לזו של תקופות גלי שפעת מהעשורים האחרונים (וזה מבלי להביא בחשבון את ניזקי התנאים הקשים שהושתו על מאובחני קורונה זקנים במחלקות האשפוז, תנאים שלא הושתו על חולי שפעת), החלשות הוריאנטים (עם עליה בכושר ההדבקה) מוכרת למדענים כתהליך טבעי וצפוי במגיפות. ומשרד הבריאות הודיע ממש לאחרונה שהתמותה מקורונה עד גיל 49 אצל מי שלא היו לו מחלות רקע לפי חקירה אפידמיולוגית היתה 0.
https://pbs.twimg.com/media/FwvZowzXsAAN0N9?format=jpg&name=large
מציע לחדול גם מההכפשה האישית וגם מהשיח ה"קבוצתי" ולחתור לעובדות ולטיעונים המבוססים עליהן.