חדשות

1 מכל 5 רופאים צעירים וסטודנטים לרפואה לא רואה את עתידו בישראל

הסיבות לרצון לעזוב את ישראל: 77% בגלל המצב הפוליטי ו-54% בשל תנאי שכר - נתוני סקר חדש שערך ארגון הרופאים המתמחים | יו"ר מרשם: "מציעים לנו לעבור לעבוד בתנאים שאנחנו רק יכולים לחלום עליהם בישראל"

התמחות, רופאים צעירים. אילוסטרציה

1 מכל 5 רופאים צעירים וסטודנטים לרפואה לא רואה את עתידו בישראל. כך עולה מסקר שערך ארגון הרופאים המתמחים מרשם המייצג כ-8,000 מתמחים.

מהסקר, שבו השתתפו 562 מתמחים והוצג בפגישה עם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב בתחילת השבוע (א'), עולה כי 38% יעזבו את הארץ בתום השלב המקצועי שבו הם נמצאים כעת; 20% יוצאים לרילוקשיין ו-7% לפלושיפ.

כשנשאלו מהי הסיבה שבעטיה הם מבקשים לעזוב, 77% תלו זאת במצב הפוליטי; 54% בשל תנאי שכר, 54% בשל המצב הכלכלי במדינה; 39% בשל התנאים הקשים בהתמחות.

מתוך סקר ארגון מרשם, אוגוסט 2023

"רילוקיישן מעסיק את המתמחים", אומרת ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, בהסבר לעריכת הסקר בעיתוי זה. "צריך לזכור שהמתמחים, הסטאז'רים, הסטודנטים שמסיימים עכשיו לימודים והמומחים הצעירים, הם האוכלוסיה שהכי קל לה לעזוב. הם גם אלה שמוטרדים מאוד גם מהתנאים: התורנויות הארוכות, תנאי השכר, תנאי העבודה ועוד. כל אלה לצד המהפכה המשפטית והמצב הכלכלי", אומרת ד"ר ביטון, "גורמים להם שלא לראות יותר בישראל מקום שבו יעסקו ברפואה".

"זה רגע שבו המערכות צריכות להסתכל לכל האנשים האלה בעיניים ולחשוב איך משאירים אותם, איך ממשיכים לגדל כאן דורות של רופאות ורופאים כי השבר הוא קשה והוא אמיתי", אמרה ד"ר ביטון.

מתוך סקר ארגון מרשם, אוגוסט 2023

היא הוסיפה וסיפרה על הפגישה עם מנכ"ל משרד הבריאות שבה הוצגו הנתונים הקשים. "התרשמנו שהוא מאוד מודאג מהנתונים וכי הוא מסכים שיש לשפר את תנאי המתמחים ואנחנו מלאי תקווה שכך יהיה. יש היבטים רבים בהם ניתן לשפר את תנאי המתמחים בעבודה היומיומית הקשה שהם מבצעים כבר עכשיו. לא צריך רילוקיישן של אף אחד כדי לדאוג שהרופאים המתמחים יעבדו בתנאים של בני אדם. גם המנכ"ל הסכים איתנו".

מתוך סקר ארגון מרשם, אוגוסט 2023

כשנשאלה איך מיתרגמות התחושות הקשות של המתמחים למציאות סיפרה ד"ר ביטון כי "פונים אלינו מבתי חולים ברחבי העולם ומציעים לנו לעבור לעבוד בתנאים שאנחנו רק יכולים לחלום עליהם בישראל, בלי תורנויות של 26 שעות, עם תנאים לנו ולמשפחות שלנו - מוכנים לתת לנו הרבה, העיקר שנבוא והפיתוי הוא גדול".

היא הוסיפה ואמרה כי המשמעויות של השבר החברתי וספציפית השבר בין הרופאים למדינה הרות גורל למדינה ולרפואה בארץ: "מי שלא רואה את זה - או משקר או בורח מהמציאות", הדגישה ביטון.

נושאים קשורים:  רופאים מתמחים,  סקר,  ד"ר ריי ביטון,  רילוקיישן,  חדשות,  ארגון מרשם
תגובות
אנונימי/ת
09.08.2023, 19:11

דר ביטון הרי לא ממש עוסקת ברפואה . אחרי כל נמאמצים להיות רופאה. מתעסקת בפוליטיקה ומזריקה בוטוקס. יאללה תרדו מהארץ וברוך שפטרנו .

10.08.2023, 22:23

אנונימי יקר, אתה רופא? אתה באמת מאמין לשטויות שאתה כותב. אם כל אילו שמתלבטים ירדו, מה יהיה כאן?

אנונימי/ת
09.08.2023, 19:55

הדילמה אינה חדשה ולא בהכרח תלויה במצב הפוליטי המשתנה. רוב אלו שחשבו על לימודים בחו"ל או השתלמו בחו"ל שקלו או פינטזו להישתקע שם. ההחלטה היא בודאי לא פשוטה וכוללת מרכיבים רבים. בראיה של המציאות המתהווה באירופה המתאסלמת והמצב הפנימי בארצות הברית לא נראה שיעדים אלו צפויים להיות, בראיה ארוכת טווח, אלטרנטיבה מעדפת על המשך החיים ה"קשים" בארץ.

אנונימי/ת
09.08.2023, 20:09

לא חדש
גם לפני שנים היתה הגירה של כ 11 אחוזים מכלל הרופאים. פה בדקו צעירים שהם יותר ניידים וחברים מעמד מלכתחילה.
ההבדל הוא שהפעם הר"י ומרש"ם לוקחים חלק פעיל בהסתה ועידוד הגירה מסיבות פוליטיות.
והבושה קודם כל של הארגונים.

09.08.2023, 20:22

בר סימן טוב לא באמת מתעניין במתמחים או ברופאים אחרי התמחות.
הוא יודע להלל ולשבח את משרד הבריאות כמה הוא טוב ומתקדם ומסתגל במהירות כמו במהלך הקורונה( מי שהיה בכינוס סיכום קורונה של משרד הבריאות לפני חודשיים יודע בדיוק על מה אני מדבר).
לא תשמעו ממנו מילה בנושא רופאים שעוברים לחו"ל בדיוק כמו שלא שמענו ממנו מילה וחצי מילה לגבי רופאים שסובלים מלונג קוביד, כאילו שהנושא לא קיים, שקוף.
לכן אין מה לצפות.
ולמי שמתכנן לעזוב את ישראל אני ממליץ, תתחשבו אך ורק בטובתכם ולא בשום דבר אחר כי משרד הבריאות לא סופר אתכם/אותנו

אנונימי/ת
09.08.2023, 21:02

חיים בסרט. מציעים עבודה בתנאים חלומיים? איפה? הרשיון הישראלי לא מוכר בשום מקום. בוגרי רומניה והונגריה לא מתקבלים למאצ׳ האמריקאי, הרשיון האירופאי לא עוזר למי שרוצה להתקבל בנורבגיה, מדבר כנענית, ולמד בדיקה גופנית בלי לתקשר בהונגרית.
אין בעיה להגר. יש בעיה קשה מאוד לקבל רשיון ברפואה. גם המקומות הגמישים דורשים התמחות מחדש, כל סיפורי אוסטרליה וכו׳ הם לספורים ביותר. רוב תכניות ההשמה הן רק לרופאי משפחה ממילא.

תעבדו על ביטול הפטורים של החרדים, שינוי התשלום ושעות העבודה, ושיפור השילוב באקדמיה. אל תחרטטו בכמה יותר טוב אנגליה. משם בורחים לאוסטרליה, אגב, בהם מכירים.

אנונימי/ת
09.08.2023, 21:06

הוא ימשיך לחרב את המדינה עד שמשפטו יבוטל.

אנונימי/ת
09.08.2023, 21:34

למה מנכ״ל משרד הבריאות מדבר איתם? ריי ביטון מיצגת, לכל היותר, מאות בודדות של מתמחים.

אנונימי/ת
09.08.2023, 22:54

כמי שלמדה בארץ, ועבדה שנים רבות בארה״ב לשם עברתי (לצערי) עקב נישואי, אני רואה חובה לעצמי להפריך את אשליותיהם של אלו החושבים שתנאי העבודה מעבר לים קלים ונוחים יותר. בפירוש אין הדבר כך. יתר על כן, יש לעבור בחינות בכל מדינה בנפרד, ואין הן בחינות קלות (בקליפורניה, למשל, אחוז הנכשלים גבוה).
לא בדיוק מחכים לכם כאן, ואם עיניכם נשואות אל מרכזים רפואיים גדולים, יוקר המחייה יזכיר לכם שלא הכל כל-כך וורוד פה.
אין לי ספק שעידוד הגירתם של רופאים צעירים נעשה מתוך מניעים פוליטיים אוויליים. ואגב, אם פניכם לאירופה, כדאי שתתחילו ללמוד שפות זרות.

אנונימי/ת
11.08.2023, 06:02

אף אחד לא מעודד הגירה!!
לרופאים הבכירים ביננו מדובר בהרעה של ממש בתנאים.
אבל בעוד את חיה (לצערך) בקליפורניה, אנחנו נצטער מאד מאד (מאד!) לצאת מכאן...
מעולם לא דמיינו או רצינו לעזוב - אוהבים את הארץ הזאת, וחא עזבנו לא במלחמות ולא בפיגועים...רק מבינים שתחת דיקטטורה (דברים שרואים מכאן לא רואים מSF) אין כאן עתיד לילדנו, שום עציד.

וזה מה שאומרים החבר'ה בקבוצות הרילוקשיין (כ3000 איש ובהחלט לא רק מתמחים) שמבינים שלא יוכלו לעבוד תחת שלטון אפרטהייד ושלילדיהם לא יהיה כאן מקום להתפתח.
עוזבים בצער בדמעות ובכאב לב את היקר לנו מכל בשביל היקר לנו מכל.

איך יתכן שבכתבה אחת כול כך הרבה שקרים
אין בארץ 8000 מתמחים. במר"ם יש אולי 700 חברים שחלקם כלל אינם רופאים (סטודנטים לרפואה ? סטאזרים) חלק מהרופאים במרש"ם מומחים ( כולל ריי ביטון שהיא מומחית בפנימית ואינני בטוח אם לא סיימה כבר מומחיות שניה). בתי"ח בחול לא ממתינים לישראלים. השתלמויות או עבודה ללא שכר כן, כול השאר לא. רבים שמנסים לצאת לחול זה פרוייקט בן שנים לקבלת האישורים המתאימים.
לכן לאדיר מילר הכתב, תוכל לפנות אלי ואתן לך שמות של רופאים שהיו בחול ויסרו לך על התהליך. למנכ"ל משרד הבריאות מר משה סימן טוב, אם אתה רוצה לדעת את האמת תפנה להר"י לקבלת נתונים. על תסתמך על מספרי סיפורים.

אנונימי/ת
10.08.2023, 06:19

הנאשם בפלילים סגול השיער ימשיך לחרב את המדינה עד שמשפטו יבוטל

אנונימי/ת
10.08.2023, 12:17

שקרנים

אנונימי/ת
10.08.2023, 23:02

הרופאה הזאת מטעה. אף מדינה מכירה ברישיון הרפואה הישראלי. הרופא צריך להתקבל להתמחות מלאה, לקבל רישיון עבודה ולשלוט בשפת המדינה על בוריה.

אנונימי/ת
11.08.2023, 06:08

יש בהחלט מדינות שמכירות ברשיון ולא מעט שניתן לעבוד בהם באנגלית, כולל באירופה, אבל יש תקופות המתנה שונות. לכן אנחנו לומדים את החומר..
אנחנו לא רוצים לעזוב אבל אם לא תהיה ברירה המוסר יכריע ונעוזב, כפי שעזבו את הונגריה 8500 רופאים, אחד מהם פגשתי בחו"ל ומאז מבינה שבמקביל למחאה, חייבת להיות תוכנית מגרה למצב שהמחאה לא תצליח.
כמו שאמרתי למעלה לא דמיינו שאי פעם נרצה לעזוב ואיננו רוצים, אבל אנחנו מועזבים על ידי כוחות שחור שלא רוצים כאן הומניזם בסיסי הנדרש לרפואה. איחולי בריאות למדינה ששוסעה לה יחדיו בשם כח, כסף וכסא...