מחקרים

כיצד מגפת הקורונה השפיעה על נשים צעירות עם אנורקסיה?

ממצאי המחקר מצביעים על כך כי המצב הרגשי-התנהגותי של נשים ישראליות עם AN, בפרט נשים בוגרות, הורע במהלך מגפת הקורונה בהשוואה למקרי ביקורת

אנורקסיה, הפרעות אכילה. אילוסטרציה

במהלך התפרצות מגפת הקורונה בישראל מהספר המטופלים עם הפרעות אכילה הפונים לטיפול עלה דרמטית. במחקר שנערך על ידי חוקרים ישראלים ופורסם בכתב העת Journal of Eating Disorders החוקרים ביקשו להעריך האם במהלך המגפה בשנים 2020-2021 חולות עם אנורקסיה נרבוזה (AN) סבלו מיותר תסמינים הקשורים בהפרעת האכילה, בתחלואה נלווית ומתסמינים הקשורים בקורונה בהשוואה לקבוצת ביקורת ללא הפרעת אכילה בנוסף, החוקרים ביקשו לבחון האם יש הבדלים בין מטופלות מתבגרות ובוגרות עם AN.

המחקר בוצע באמצעות שאלוני דיווח עצמי אשר מולאו על ידי 36 נשים מתבגרות עם AN,י35 נשים בוגרות עם AN ו-25 נשים ללא AN.

תוצאות המחקר הדגימו כי לעומת מקרי הביקורת, לנשים עם AN היו יותר תסמינים של AN יותר תסמיני חרדה, דיכאון, הפרעת דחק בתר-חבלתית כמו גם עליה באידיאציה אובדנית, יותר הפרעות רגשיות הקשורות בקורונה ויכולת התמודדות נמוכה יותר. ההתמודדות של נשים בוגרות עם קורונה הייתה טובה פחות מזו של הנשים המתבגרות ברוב ההיבטים שצוינו לעיל. לעומת המתבגרות, הנשים הבוגרות שהשתמשו בשירותי טלה-רפואה במהלך המגפה סברו כי צורת טיפול זו פחות יעילה (18 מהמתבגרות ו-21 מהבוגרות השתמשו בשירותי טלה-רפואה). תסמיני קורונה קשים יותר נמצאו באסוציאציה עם יותר תסמינים של הפרעות אכילה, חרדה, דכאון, הפרעת דחק בתר-חבלתית ויכולת התמודדות נמוכה יותר.

ממצאי המחקר מצביעים על כך כי המצב הרגשי-התנהגותי של נשים ישראליות עם AN, בפרט נשים בוגרות, הורע במהלך מגפת הקורונה בהשוואה למקרי ביקורת. חולות רבות לא השתמשו בשירותי טלה-רפואה ובקרב אלו שעשו שימוש באופן טיפול זה שביעות הרצון בנשים בוגרות לעומת מתבגרות הייתה פחותה.

מקור: 

Serur, Y., Dikstein, H., Shilton, T. et al. The emotional-behavioral state of Israeli adolescent and young adult females with anorexia nervosa during the COVID19 pandemic. J Eat Disord 10, 145 (2022). https://doi.org/10.1186/s40337-022-00668-w

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנורקסיה,  הפרעות אכילה,  מגיפת הקורונה
תגובות